S ommaren 1994, precis innan jag ryckte in i militären, tröstade jag mig med första numret av en kanadensisk science fiction-tidning med Millennium Falcon på omslaget från butiken Press-stop på Södergatan i Malmö. Jag var 18 och hade för inte så länge sen insett att Return of the Jedi aldrig skulle få en uppföljare, att ett år av mitt liv snart skulle spillas inspärrad på ett statligt logement och att världen var lika blek och oförlöst som den passiva Kockumskranen i hamnen. Och så här – på en tidningshylla i ett Malmö som fortfarande var på dekis – hittade jag en tidning med grälla färger och ett knivskarpt budskap om en ljusare framtid: Star Wars skulle återuppstå.
Så här tjugo år i efterhand är artikelns detaljprognoser lite trubbiga men då var de profetier och gav hopp utöver dess ord. Mellan raderna gnistrade tankar om en modernt konstruerad version av barndomens mest uppskattade myter, skapad av en fristående konstnär som utmanade de konventionella reglerna i Hollywood och frigjorde filmindustrin från de gamla järnbalkarna.
När jag 1995 kom tillbaka från Lv4 i Ystad var Malmös industri redan på väg att lämna över stafettpinnen till informationsåldern. 2013 sålde George Lucas tillbaka sin filmfabrik till Hollywood som förbereder en tredje Star Wars-trilogi i digitalt format, medan Malmös kommande dagar är oräknade.
Ett par citat från artikeln:
”One of the more ludicrous rumors currently doing the rounds is that a theatrical re-release of the previous Wars trilogy, with upgraded special effects, is imminent.”
– Chris Gore (editor), Sci-Fi Universe Magazine #1, 1994.
”The advantage of computer graphics is you don’t have to work much with blue screen, something that’s very difficult to do well. On Empire we used a huge amount of light and blue screen and it took forever. Now, you just say ’We’ll do it CGI’, and put it in later”.
– Irvin Kershner.
”The first trilogy is about the young Ben Kenobi and the early days of Luke’s father when Luke was a little boy”
– George Lucas.
”It’s possible that the new stories may not be told chronologically. Lucas may instead use a storytelling method similar to that used by his old friend Francis Ford Coppola in The Godfather, Part II.”
– Chris Gore.
”The first trilogy will not be as much of an action-adventure kind of thing. Maybe it will have some humor, but right now it’s much more humorless than the second trilogy.”
– George Lucas.
”The most convincing sign of Lucas’ seriousness about continuing the saga is that all licensing agreements now being made with Star Wars licensees expire in December 1996 – regardless of when they were signed. This [prequel trilogy release] would allow Lucasfilm to reassess its licensing partners and their activities prior to the inevitable onslaught of merchandise accompanying any new film”
– Chris Gore.
Latest comments